پاکدشت 24

اینترنت اکسپلورر درون هفته ی گذشته ۲۵ ساله شد. مرورگری که تاریخچه ای پرفراز و نشیب را دنبال شیوه گذاشت و یکی از مهم ترین بازیگران دنیای بطی ء افزار بود. لوگوی آبی آشنایی که با یک ایده ی ساده معرفی و به سرعت بوسیله اسباب الزامی اغلب کامپیوترهای انحصاری تحول شد. درنهایت هم که میدان را به بازیگران ابتکاری نفس واگذار کرد و حتی تو قوم ی ردموند هم با عضوی متاخر جایگزین شد. اینترنت اکسپلورر، درکنار تاریخچه ی جذاب خود، در قلب یکی از خبرسازترین پرونده های حقوقی تاریخ فناوری استراحت داشت. این مرورگر، موضوع نخستین روایت درام مبارزه با انحصارگرایی تو دنیای فناوری حیات. حالا و پس از عفو ربع قرن از تولد اینترنت، شاهد رخدادهایی مشابه در دنیای فناوری هستیم که مشارکت های بزرگ صنعتی را درگیر مناقشه با قانون گذاران کرده است.

در تاریخ ۲۹ ژوئیه سال جاری، مدیران عامل شریک شدن های فیسبوک، آمازون، اپل و گوگل داخل جلسه ای بوسیله سئوال های نمایندگان کمیته ی قضایی کنگره ی ایالات متحده پاسخ دادند. شیوه گذاران در جلسه ی اخیر، انتقادهایی قطعی به سوءاستفاده ی شرکت های بزرگ دنیای فناوری از قدرت داخل راسته مطرح کردند. نماینده های کنگره از هر دو حزب پا بر جا ایالات متحده، نقدهایی قطعی بوسیله عملکرد شرکت های مذکور داشتند. نکته ی جالب توجه اینکه مایکروسافت داخل جلسه ی اخیر حاضر نبود. آن ها در ابتدای صد کنونی، چالشی متشابه را با ضابطه گذاران تجربه کردند که هنوز هم پیامدهای آن را دریافتن می کنند.

در سال های مقدماتی دهه ی ۱۹۹۰، نت اسکیپ (Netscape) با مرورگر Navigator به عنوان فرمانروای دنیای وب شناخته می شد. این مرورگر به صبر دردسترس همه ی کاربران اینترنت قرار داشت و امکان مرور وب را با تجربه ای ممتاز دراختیار آن ها استراحت می داد. مرورگر نت اسکیپ با قیمت ۴۹ دلار فروخته می شد، اما فدایی شرکت های عرضه دهنده ی اینترنت (ISP) آن را بوسیله رایگان بوسیله مشتریان خود نمایش می کردند. مایکروسافت درون آن سال ها به عظمت وب در تجربه ی آنلاین کاربران پی توقیف وجود و اندک کم خطر جدی را برای ویندوز احساس می کرد. مدیران کمپ ردموند تصمیم گرفتند تا هرچه سریع العمل تر، سهمی از این بازار و دنیای جدید برای خود دست وپا کنند.

مایکروسافت بخاطر ورود قطعی به دنیای وب، مجوز کد مرورگر Mosaic را خریداری کرد. نت اسکیپ بی قراری روی پایه های همان مرورگر ساخته شده وجود. بخشی بعد، مرورگر رسمی ردموندی ها بوسیله نام اینترنت اکسپلورر بوسیله راسته عرضه شد. اینترنت اکسپلورر در ابتدا مرورگر خوب و کاملی نبود و داخل هم چشمی با نویگیتور انقراض می خورد. کاربران مشکلات متعددی را پیرامون تجربه ی کاربری و خصوصا اجرای فایل های جاوا با مرورگر مایکروسافت مطرح می کردند. مزیت اصلی اینترنت اکسپلورر، مجانی بودن آن بود. مایکروسافت داخل به روزرسانی های ویندوز، مرورگر خویشتن را به رایگان عرضه کرده و به مرور آن را بوسیله نشانی مرورگر پیش فرض سیستم عامل ارائه کرد. همین تصمیم باعث شد تا هوی کاربران از مرورگرها کاملا تبدیل بطی ء. آن ها گزینه ای رایگان دراختیار داشتند و دیگر نیازی به پرداخت خرج برای مرور وب نبود. درنهایت می توان رایگان شدن مرورگرهای وب را مدیون ردموندی ها دانست.



نت اسکیپ نویگیتور در سال ۱۹۹۵، سهمی حدود ۷۰ تا ۸۰ درصد داخل بازار ایالات متحده داشت. سه سال بعد، اینترنت اکسپلورر با سیاست توزیع رایگان، بوسیله نوعی نت اسکیپ را درون سرحد کمبود قرار داده بود. بوسیله هرحال عموم مردم مسبوق تغییر داخل لباس بازار شده بود، اما از همه مهم تر، مدیران نت اسکیپ بودند که خود را متجاوز از همیشه در معرض خطر می دیدند. آن ها با وزارت دادگستری نوبت بیل کلینتون لابی کردند و شرایط تو دست اخذ بازار توسط مایکروسافت را شرح دادند.

مجمع ها و گفت وگوهای نت اسکیپ با وزارت دادگستری بخت آمریکا حاصل داد و داخل سال ۱۹۹۸، بایگانی ای میوه انحصارگرایی مایکروسافت به روند افتاد. وزارت دادگستری، هرگونه سوءاستفاده از غلبه و فسخ ضابطه آنتی تراست ایالات متحده را در رویکردهای مایکروسافت بررسی کرد. آن ها درنهایت بوسیله این نتیجه رسیدند که ارائه ی اینترنت اکسپلورر بوسیله قیافه یکپارچه داخل سیستم عامل ویندوز و رایگان کردن آن، دو مقدر شدن اول قاعده مخالف منحصر شرمن را دون پا می گذارد. دیوید بویس، وکیلی بود که به نمایندگی از ایالات متحده ی آمریکا علیه مایکروسافت اقامه ی دعوی می کرد. او که بعدها بوسیله بازیگر ای درون دنیای حقوق دگرگونی شد، متهم پرونده را به رأی علیه مایکروسافت شادمان کرد. مستنطق درنهایت به این نتیجه رسید که رفتارهای مایکروسافت در موضوع اینترنت اکسپلورر نه تنها ضد رقابتی هستند، بلکه این شرکت باید هرچه زودتر تجزیه شود.

توماس پی جکسون، قاضی پرونده ی انحصارگرایی مایکروسافت، داخل رأی خویشتن اطلاع دادن کرد که مایکروسافت با رویکردهای ضد رقابتی، مجاهدت در حفظ کردن انحصار خود درون میدان فناوری دارد. او همچنین اعلام کرد که شریک شدن باید به دو زیرمجموعه انشعاب شود که یکی مسئولیت ترقی ی ویندوز و دیگری مسئولیت نرم افزارهای دیگر را برعهده بگیرد. شکوه رأی جکسون در آنجا حیات که او نیازی بوسیله برگزاری میتینگ ی استماع و معاینه ژرف تر پرونده ی مایکروسافت نمی نظر و رأی نهایی به تجزیه را مستقیما صادر کرد.ضبط ی مبارزه با انحصارگرایی مایکروسافت در راسته مرورگر، مسیر فعالیت این شرکت را تغییر قسط

رأی یمین بازپرس جکسون تاحدودی به صرفه مایکروسافت بود. آن ها فرصت و عذر ای برای درخواست استیناف پیدا کردند. درواقع اکثر افراد درگیر درون پرونده، جلسه های استماع و معاینه عمیق تیز تجزیه ی مایکروسافت را پیش بینی کرده بودند. اما به گفته ی یکی از وکلای آن زمان، ظاهرا جکسون از پرونده ضعیف شده حیات و رأیی عجولانه صادر کرد. برخی از آن ها، غرض بازپرس پرونده ی مایکروسافت را غیرمسئولانه می خواندند.

اتحادیه ی اروپا هم تو سال ۲۰۰۹ ضبط ای مشابه را ثمر مایکروسافت بوسیله جریان انداخت. آن ها از ردموندی ها می خواستند که قابلیتی برای دانلود مرورگرهای دیگر درون اینترنت اکسپلورر اضافه کند. درواقع شیوه گذاران می گفتند کاربر پس از اجرای اینترنت اکسپلورر باید گزینه ی دانلود مرورگرهای دیگر همچون کروم، فایرفاکس، اوپرا، سافاری و دیگر پلتفرم های خیر چندان نامدار را داشته باشد. البته رأی اتحادیه ی اروپا در سال ۲۰۱۰ اجرا و درون سال ۲۰۱۴ که اینترنت اکسپلورر رو به افول بود، بوسیله اتمام رسید.

در پرونده ی مایکروسافت داخل ایالات متحده، ردموندی ها بالاخره با وزارت دادگستری به ارامش رسیدند. یک کمیته ی مختار سه نفره با امکان و قدرت بررسی تصرف وکار و موضع مایکروسافت تشکیل شد. همچنین ردموندی ها ملزم شدند تا یک دادرسی هماهنگ با قوانین نقیض انحصار را درون داخل همکاری پیاده کرده و همچنین از عارض اعطا کردن اتفاق هایی شبیه اینترنت اکسپلورر جلوگیری کنند. درنهایت، رأی دادگاه سودی برای نت اسکیپ نداشت. شرکت مذکور تا زمان صادر شدن رأی به Aol فروخته شده بود که بعدا به مالکیت Verizon Media درآمد. کاهش سهم بازار، باعث شده بود تا مدیران نت اسکیپ به مرور فروش شرکت را در نظر بگیرند. تا سال ۲۰۰۴، سهم اینترنت اکسپلورر از بازار به ۹۰ درصد رسا وجود و نت اکسیپ نویگیتور سهمی مورد رقمی داشت. همان طور که متوجه شدید، درنهایت مایکروسافت برنده بازی رقابت شده حیات.

پیروزی اینترنت اکسپلورر با همان سرعتی که بوسیله دست آمده بود، رو به افول می رفت. فایرفاکس ابتدایی رقیب جدی وجود که در سال های بعد متولد شد و در سال ۲۰۰۸، گوگل با انتشار کروم زنگ کار بزرگ را برای همه به صدا درآمورد. دو ستاره جدید، در مقابل اینترنت اکسپلورر که با مشکلات و خطاهای زیاد، کاربران را زجر می کرد، حکم هوای ابتکاری را داشتند. نبوغ های بیشتر با سرعت و عملکرد بالاتر، فایرفاکس و کروم را به مرور به اولیه دانلود و انتصاب کاربران پس از گمارش و راه اندازی ویندوز تحول کرده حیات.



گزارش های آماری متعدد، سقوط اینترنت اکسپلورر را مطرح و وارسی کرده اند. صرف دیدن از اعداد و آمارهای دقیق یا غیردقیق، امروز می دانیم که روند سقوطی اینترنت اکسپلورر از میانه های دهه ی ۲۰۰۰ شروع شد. مرورگر آبی که از سال ۲۰۰۴ فرمانروای بازار بود، در سال ۲۰۱۳ وضعیتی گزند بار داشت. اینترنت اکسپلورر درون سال ۲۰۱۳ عزب ۳۰ درصد از سهم بازار را دراختیار داشت. کروم و فایرفاکس و سافاری، پاینده مانده ی تسهیم راسته را بین خود تقسیم کرده بودند. سافاری حزن بیش از همه به اندیشه محبوب شدن iOS مظفر بوسیله تصرف سهم میدان بیشتر شده وجود. در آن سال ها فرمانروای قدیمی بازار مرورگرها دیگر بوسیله یک شوخی تبدیل شده بود که تا اینکه مایکروسافت تیمار به آن می خندید.

مایکروسافت پس از پذیرفتن شکست اینترنت اکسپلورر، غرض بوسیله جایگزینی آن با مرورگر اج گرفت. مرورگری که در نسخه های اخیر با موتور رندر کرومیوم توسعه یافته است تا هرچه بیشتر، مایکروسافت را به رقیب عتیقه نزدیک بطی ء. درنهایت ردموندی ها برنامه هایی جدی پیاده کردند تا ایرادهای مرورگر قبلی خود را درون اج برطرف کنند.مقاله های مرتبط:داستان پرونده ضد تحدید مایکروسافت و درس هایی که از آن می گیریمرئیس مایکروسافت، اپل را به الغا قوانین ضدانحصار متهم کرد

بایگانی ی مایکروسافت و درگیری با قضا و قدر ایالات متحده با وجود پیروزی شرکت، تأثیر مهمی بر جریان فعالیت آن ها داخل دو دهه ی گذشته داشت. فدایی کارشناسان پیش بینی می کنند که بسیاری از پروگرام های بلندپروازانه ی مایکروسافت داخل دنیای فناوری، به خاطر همین رأی تغییر کرد و حتی نقض شد. کارشناسان می گویند ردموندی ها از آن زمان با احتیاط بیشتری داخل میدان حرکت می کنند. آن ها باور دارند اگر پرونده ی مخالف تحدید ثمر اینترنت اکسپلورر مطرح نمی شد، شاید مایکروسافت امروز تخصیص کل دنیای وب را در مشت پژمان حیات.

ادبیات مایکروسافت و دخول نصیب و قسمت ایالات متحده بخاطر رفع انحصار در دنیای مرورگرها، مسیر جدیدی را در دنیای وب ایجاد کرد. همین پرونده باعث شد تا مشارکت هایی مثل فیسبوک و گوگل و آمازون فرصت قدرت نمایی درون دنیای وب را پیدا کنند. پرونده ی اخیر انحصارگرایی آن ها غصه مدال می دهد که بازار در وضعیت سالمی قرار دارد تا رقبای متاخر بتوانند با تکیه و غلبه به حوزه های موردعلاقه ی خود وارد شوند.

مایکروسافت از ضبط ی بررسی انحصارگرایی، ضربه های مالی آن چنانی متحمل نشد. آن ها امروز یکی از ثروتمندترین شریک های دنیا هستند و شهرتی بیش از دو دهه ی پیش دارند. البته امروز هم ردموندی ها با چالش های مشابهی روبه رو هستند که از مهم ترین آن ها می توان بوسیله شکایت اسلک درباره ی رویکرد مایکروسافت تیمز اشاره کرد. به هرحال ضبط های ضد منحصر هنوز هم در دنیای فناوری دیده می شوند و در سال های آتی هم تماشاگر فشارهای قانونی برای حفظ کردن ماهیت رقابتی بازار خواهیم وجود. همین سعی ها برای حفظ رقابتی بودن راسته باعث می شود تا هر روز تماشایی تولد باهم اتحاد کردن های نوآور جدیدی در دنیای فناوری باشیم.بیشتر بخوانید:فیل اسپنسر: مرام اصلی مایکروسافت درون حوزه گیمینگ، معامله کنسول های بیشتر نیستبیلد جدید ویندوز 10 تغییرات هر آپدیت را در قالب کارت های رمزی واضح می کند۲۰ برهان برای وجود حیات فرازمینیمایکروسافت کنترل لمسی را تو مانیتورهای غیرلمسی فعال می کندحجم مصرفی استریم ویدیو و موسیقی چقدر است؟
  • ۹۹/۰۵/۲۸

نظرات (۰)

هیچ نظری هنوز ثبت نشده است

ارسال نظر

ارسال نظر آزاد است، اما اگر قبلا در بیان ثبت نام کرده اید می توانید ابتدا وارد شوید.
شما میتوانید از این تگهای html استفاده کنید:
<b> یا <strong>، <em> یا <i>، <u>، <strike> یا <s>، <sup>، <sub>، <blockquote>، <code>، <pre>، <hr>، <br>، <p>، <a href="" title="">، <span style="">، <div align="">
تجدید کد امنیتی