پاکدشت 24

اگر سال ها پیش پردازنده های مبتنی بر دو معماری Bulldozer و Piledriver شرکت AMD را خریده اید و بی جنبش کالیفرنیای آمریکا هستید یا یکی از این پردازنده ها را به صورت مستقیم از وب سایت AMD تهیه کرده اید، می توانید با مراجعه به وب سایت این شرکت، درخواست بازپرداخت حداکثر ۳۰۰ دلار را بوسیله ازای هر پردازنده ثبت کنید. تو اوت سال ۲۰۱۹، AMD در دادگاه حضور رک کرد و با فرمان صادرشده مبنی به خشکی امدن بازپرداخت ۱۲/۱ میلیون دلار بوسیله خریداران پردازنده های سری Bulldozer و Piledriver موافقت کرد. این حکم به دلیل تبلیغات کذب AMD بخاطر این پردازنده ها صادر شده است. 



AMD در زمان عرضه ی پردازنده های نام برده، مدعی شده بود پردازنده های سری FX Bulldozer مقدماتی پردازنده های هشت هسته ای اهل برای رایانه های دسکتاپ هستند؛ ولی واقعیت چیز دیگری بوده است. ظاهرا هریک از این خراش ها تنها از چهار «ماژول دوهسته ای» برخوردار بوده اند که منابع تغذیه ای مشترک داشته اند؛ ازجمله یک واحد FPU (واحد کارشناس اب باز). AMD در دفاعیاتش مدعی شده بود هریک از این ماژول ها به رخساره جداگانه به عنوان دو هسته به حساب می آیند؛ اما مشتریان این همدستی با این توقع موافقت نکردند؛ بمنظور نمی توانستند ازطریق آن ها پردازش های جداگانه را اجرا دهند. 

درواقع، پردازنده های ساخت AMD واقعا هشت هسته داشتند؛ ولی این هسته ها در بین چهار ماژول پخش شده بودند که در هر ماژول منبعی برای تغذیه ی هسته ها بود داشت. همین موضوع باعث شده وجود کاربران AMD قبول نکنند پردازنده های سابق الذکر از هشت هسته ی مجزا بهره می گیرند.  البته دادخواست ثبت شده تنها واکنش منفی به پردازنده های AMD نیست. هنگام عرضه ی این خراش ها به بازار، انتقادات زیادی متوجه AMD شد؛ زیرا پردازنده های ارائه شده نتوانستند مطابق ادعاهای AMD علنی شوند و قدرت کمتری داشتند.



فروش کمتر از حد انتظار تراشه های مبتنی بر دو معماری Bulldozer و Piledriver یکی از دلایل واقعی کاهش درآمد AMD داخل سال های عرضه ی این پردازنده ها بود؛ بااین حال، این انبازی توانست تو سال های پس ازآن این ضررهای مالی را تکرار نرم. یکی از دلایل جبران ضررها این حیات که AMD توانست شرکت های سازنده های کنسول های بازی را ترغیب بطی ء تو دو نسل از محصولاتشان از پردازنده های این شریک شدن استفاده کنند؛ البته بوسیله شرطی که روزی مندی نینتندو سوئیچ از خراش ی انویدیا را به حساب نیاورید. هم زمان حال حتی حضور تراشه های AMD داخل دستگاه های دیگری بسان میزان متاخر سرفیس های مایکروسافت را شاهد هستیم.

در همین زمینه، کاربران داخل سال ۲۰۱۵ دادخواستی جمعی (Class Action Lawsuit) برای سوق دادن AMD بوسیله محکمه ثبت کردند و پس ازآن از اینکه قاضی محکمه تو ژانویه دفاعیه های AMD را نپذیرفت، حکم بازپرداخت ۱۲/۱ میلیون دلار آمریکا را صادر و AMD نیز با این حکم اتفاق کرد. بنابراین، کسانی که یکی از پردازنده های یادشده در جدول زیر را خریده باشند، می توانند درخواست بازپرداخت حداکثر ۳۰۰ دلار از پولشان را ثبت کنند. این تراشه ها در بین سال های ۲۰۱۱ تا ۲۰۱۳ فروخته شده اند. درضمن همان طورکه اشاره کردیم، کسانی می توانند درخواست را ثبت کنند که ساکن کالیفرنیا باشند خواه اینکه پردازنده را به صورت مستقیم از وب سایت رسمی AMD بوسیله نشانی amd.com خریده باشند.  سیاهه پردازنده های AMD که شامل بازپرداخت می شوندAMD FX-8120AMD FX-8150AMD FX-8320AMD FX-8350AMD FX-8370AMD FX-9370AMD FX-9590

البته فراموش نکنید کسانی که التماس بازپرداخت ۳۰۰ دلار را ثبت کنند، نباید اشتیاق داشته باشند طولانی این مسکوک بوسیله آن ها بازگردانده شود. این روند برای شکایت های جمعی اتفاقی معمول است. درواقع در چنین شکایت هایی، هرچه افراد بیشتری درخواست بازپرداخت ثبت کنند، به هر فرید پول کمتری می رسد. همچنین آن طورکه وب سایت ورج در گزارشش نوشته است، وکلای دادگستری ۳۰ درصد از سکه حکم، یعنی همان ۱۲/۱ میلیون دلار و دو شاکی ضبط نیز هریک ۷٬۵۰۰ دلار ستاندن خواهند کرد. این یعنی بوسیله طور کلی AMD می تواند به ۲۵ هزار نفر کامل آن ۳۰۰ دلار را برگرداند.

چنانچه به ثبت درخواست تمایل دارید، می توانید تا قبل از ۳ ژانویه ی ۲۰۲۰ (۱۳ دی ۱۳۹۸) به این لینک در وب سایت رسمی AMD مراجعه کنید. در این مرحله از ثبت درخواست، به رو کردن مدرک برای از کار افتادن خرید پردازنده های یادشده در کرهء هوا بالا نیازی ندارید؛ سوا اینکه پنج یا تعداد بیشتری از پردازنده ها را خریده باشید. دادگاه داخل ۲۰ فوریه ی ۲۰۲۰ (۱ اسفند ۱۳۹۸) ادعاهای کاربران را بررسی و مشخص خواهد کرد که باید چه هزینه ای بوسیله آن ها برگردانده شود.

دیدگاه شما کاربران زومیت درباره ی این موضوع چیست؟بیشتر بخوانید:بنچمارک منتسب به پردازنده ۱۶ هسته ای AMD Ryzen 3950X مشخص شداشاره به پردازنده Ryzen 7 3750X درون فایل راهنمای محصولات AMDمقایسه پردازنده های اولاد ۱۰ اینتل: کامت لیک خواه آیس لیک؟اینتل تنزل های خویشتن بوسیله مقدار ۳ میلیارد دلار را بزرگترین مزیت در مقابل AMD دانستراه اندازی قدرتمندترین ابرکامپیوتر اروپا با بیش از ۷۴۸ هزار هسته ZEN2 از AMD
  • ۹۸/۰۷/۲۸

نظرات (۰)

هیچ نظری هنوز ثبت نشده است

ارسال نظر

ارسال نظر آزاد است، اما اگر قبلا در بیان ثبت نام کرده اید می توانید ابتدا وارد شوید.
شما میتوانید از این تگهای html استفاده کنید:
<b> یا <strong>، <em> یا <i>، <u>، <strike> یا <s>، <sup>، <sub>، <blockquote>، <code>، <pre>، <hr>، <br>، <p>، <a href="" title="">، <span style="">، <div align="">
تجدید کد امنیتی