پاکدشت 24

اعتیاد جنسی یا زیاد فعالی جنسی اختلالی است که به افرادِ دارای افکار، اعمال و فانتزی های جنسیِ افراطی نسبت می دهند. این افراد بیش از سایرین تو فعالیت هایی مشابه تماشای فیلم های مستهجن، خویشتن ارضایی و فاحشه گری دربند می شوند و احتمالا شرکای جنسیِ متعددی دارند. به همین دلیل، معتادان جنسی در مدخل های مختلف زندگی مثل شغل و روابط مدنی پریشان حال هستند. شاید اکثر مردم بروز بسیار فعالی جنسی را شدید تلقی نکنند، اما آمار نشان می دهد حدود ۳٪ تا ۱۰٪ افراد بالغ در جامعه از اعتیاد جنسی رنج می برند. درون این مقاله به تشریح اعتیاد جنسی می پردازیم و علائم، دلایل و قاعده های تداوی آن را وا کاوی می کنیم.

حتما بخوانید:آزار جنسی داخل نگرش کار؛ ۶ تیر ای که خانم ها برای تشخیص این معضل باید بدانندبیماری پدوفیلی چیست؛ دلایل ابتلا و درمان آنساپیوسکشوال چیست؛ با ۱۲ نشانه افراد ساپیوسکشوال آشنا شوید

زیاد فعالی جنسی وضعیتی است که تواناییِ کنترل و مدیریتِ فعالیت های جنسی را از فرد سلب می بطی ء. افکار جنسیِ دائمی توانایی فقره کردن، حفظ کردن ارتباطات و انجام فعالیت های روزانه را کوچکتر تأثیر قرار می دهد.

اعتیاد جنسی را وابستگی جنسی، بیش فعالی جنسی و رفتار جنسیِ الزامی نیز می نامند. بسیار فعالی جنسی تو زنان، «نیفومانی» (شهوت شدید زنانه) و در مردان، «ساتیریازیس» (شهوت و نعوظ جدی مردانه) همچنین نامیده می شود.

اعتیاد جنسی شباهت هایی بهاعتیاد به مواد مخدر دارد؛ با این اختلاف که بی همتا به جای مواد، به فعالیت اختصاص ای معتاد است. بیش فعالی جنسی اختلالی پیش رونده است و بدون درمان وخیم تر می شود. این اعتیاد هم در مردان و هم در زنان شیوع دارد. حقایقی دربارۀ اعتیاد جنسی

اعتیاد جنسی مهارِ تمایلات جنسی و مدیریت رفتار های جنسی را نا امکان پذیر می یواش. علت این اعتیاد بوسیله صراحت مشخص حلق! اعتیاد جنسی می تواند زندگی فرد را والا سیطرهٔ خویشتن قرار دهد، ولی هیئت قانونگذاری های ذی صلاح (مانند انجمن روانشناسی آمریکا) هنوز این اختلال را [متشابه دیگر اختلالات قضیه] وضعیتی قابل امتیاز محسوب نکرده اند. رفتار های مرسوم در معتادان جنسی عبارت اند از: خودارضایی قهری (خودارضایی نه به دلیل حاجت جنسی بلکه به اجبارِ گرایش شدید درونی)، تماشای مداومِ فیلم های مستهجن (پورن)، عریان نمایی (برای جلب ِتوجه)، چشم چرانی، رابطه جنسی قطعی و خشن، و ناتوانی تو مهارِ فشارهای جنسی. رجوع به مراکز درمانی و گروه های خوددرمان (انجمن هایی مثل اتحادیه معتادان جنسی گمنام) در علاج این اختلال مفید هستند. اعتیاد جنسی چیست؟

انجمن درمان اعتیاد آمریکا (ASAM) اعتیاد را «بیماریِ جدی و مزمنِ سیستم پاداش دهی، انگیزش، حافظه و اجزای مرتبط با آنها در مغز» تمجید می کند. فردی که بسیار فعالی جنسی دارد، یا خویشتن را تو آمیزش جنسی غوطه می نرم یا میلی شدید (بیرون کردن) و غیرعادی او را به سمت آمیزش جنسی سوق می دهد. افکار معتادان جنسی مافوق سیطرهٔ فعالیت های جنسی است. این افکار آن چنان شدت می یابند که فعالیت ها و عملکرد های روزمره را مختل می کنند. اگر انگیختگیِ جنسی از کنترل بیرون شود، فرد در رویارویی با موضع های اجتماعی با اشکال رو به رو می شود.

گاهی افرادی با روابط جنسی سالم و لذت بخش نیز دچار تردید (اعاده افراطیِ افکار و اعمال جنسی) می شوند. این افراد گاهی به خود می آیند و متوجه می شوند اعمال و فانتزی هایی، که برای دیگران قابل پذیرش محو (تابو)، آنها را تحریک می کند.

داخل برخی مواقع نیز امکان پذیر است فرد دچار انحرافات (نا بهنجاری) جنسی بسان بچه آزاری باشد. البته این خمیدگی روند زیبنده تشخیص است. منحرف جنسی با محرک هایی تحریک می شود که برای اکثر مردم قابل پذیرش محو. خواهش جنسی به کودکان یا جنایت های شهوانی نمونه هایی از خمیدگی جنسی هستند. انحراف جنسی با اختلالِ عملکرد روانی و پریشانیِ مزمن همراه است.

اعتیاد جنسی تأثیرات مخربی پیاده شدن قوم ها، روابط و زندگیِ افرادِ درگیر می گذارد، اما بوسیله طور رسمی مصیبت شمرده نمی شود. یکی از محظور های تشخیص زیاد فعالی جنسی این است که افراد تمایلات جنسیِ متفاوتی دارند. انحصاری ممکن است شریک جنسی خود را به دلیل بالا برنده وجود داشتن طول های جنسی اش معتاد جنسی بداند! بخاطر تشخیص اینکه آیا اعتیاد جنسی اختلال است خواه نه، بوسیله تحقیقات بیشتری حاجت داریم. علائم اعتیاد جنسی



به یاد داشته باشید که فعالیت جنسی کمی تندرست و عادی از زندگی است. بیش فعالیِ جنسی وقتی شاق ساز است که آشفتگی فراونی برای بی نظیر به کود بیاورد و او را داخل خطر آسیب رساندن بوسیله خویشتن یا دیگران استراحت دهد.

با متکی بر استیناف های مرتبط با وابستگی به مواد مخدر تکاپو می شود مشخصات اعتیاد جنسی شناساندن شوند. تو بیش فعالی جنسی احتمالا همان سیستم پاداش دهی و خوش نویسی های عصبیِ مغز کوشا می شوند که داخل اعتیاد بوسیله مواد کوشا هستند.

البته معتادان جنسی به گوناگون متفاوت و متنوعی از فعالیت های جنسی اعتیاد دارند. به همین دلیل، ارائهٔ تعریفی دقیق از اعتیاد جنسی دشوار مرطوب همچنین می شود. این مغایرت فراخ تو نوع فعالیت های جنسی نتیجهٔ مهم دیگری نیز بوسیله همراه دارد: اعتیاد جنسی ناشی از وسواسی است که فرد را مجبور به ادا فعالیتی خاص می کند و سنخ فعالیت جنسی ابهت چندانی ندارد.

بوسیله رویت می رسد بیش فعالی جنسی با نوعی قاعده گذاری نیز همراه است. خودمانی جنسی قوانینی را طرح ریزی می یواش که به او عاطفه کنترل و احاطه پیاده شدن موقعیت می دهند؛ پس ازآن این قوانین را زیر پا می گذارد و قوانین جدیدی رویه می کند. فداکار از آماج های اعتیاد جنسی خویشتن ارضاییِ جبری (خود ارضایی پیاده شدن اثرِ احساس کره شدید درونی)؛ روابط و شرکای جنسیِ بی حد و رابطهٔ جنسیِ یک شبه؛ مشاهدهٔ مداوم فیلم های مستهجن (پورن)؛ رابطهٔ جنسی نا مصون (عاری کاندوم)؛ رابطهٔ جنسی مجازی (از ضابطه اینترنت، پیامک و …)؛ پرداخت خواه دریافت پول بابت رابطهٔ جنسی (فاحشه گری)؛ برهنه نمایی بدن؛ چشم چرانی. برخی از گرایش ها و رفتار های معتادان جنسی ناتوانی در مهار ضیق های جنسی و عزت به خطوط سرخ شرکای جنسی؛ جدا شدگی: به این معنا که عمل جنسی از دید روحی فرد را ارضا نمی کند؛ وسواس و پافشاری پیاده شدن جذب دیگران، عاشق وجود داشتن و فاتحه روابط عاشقانه جدید که اغلب فرد را بی آرامی زمان توقیف چندین رابطه می کند؛ عاطفه گناه و شرم؛ آگاهی دربارۀ جاهل قابل کنترل بودن فشار های جنسی و در ذات حال، جهالت از عواقب مالی، بهداشتی و اجتماعیِ آن؛ مجموعه ای دائمی از انقراض های مکرر داخل مقاومت دربرابر تکانه ها و فشار هایی که بی نظیر را بوسیله سمت روابط جنسی کور و ناشی از هرزگی سوق می دهند؛ ارتکاب فعالیت های جنسی، طولانی پر حرارت و اکید نمدار از چیزی که بی مانند قصد آن را داشته است؛ تلاش های فراوان بخاطر توقف، کاهش یا کنترل رفتار های جنسی؛ صرف کارمایه و زمان بی شمار برای ایفا رابطهٔ جنسی، شهوت رانی یا تجدید قوا (به تامل تجرید رفتن قوا در تجربهٔ جنسی قبلی)؛ ترک فعالیت های اجتماعی، کاری یا تفریحی بوسیله تفکر بیش فعالی جنسی؛ اختلال هیبت جنسی: اگر بی تا نتواند اعتیاد خود را ارضا نرم دستخوش پریشانی، بیم و بی قراری می شود و احتمالا رفتار تندی آمیزی بروز می دهد؛ ایفا فعالیت های جنسی داخل پاسخ بوسیله اختلالات روانی (مانند اضطراب، افسردگی، بی حوصلگی و کج خلقی) خواه رویداد های پر استرس زندگی.

استیناف های علمی نشان می دهند رابطهٔ استحکام بین بیش فعالی جنسی و مقبول خطر حیات دارد. روابط جنسی افراطی می تواند خطراتی مانند عفونت های مقاربتی و صدمات جسمانی یا عاطفیِ متعدد بوسیله همراه داشته باشد. اما باوجود تمامِ این عواقب، بیش فعالی جنسی خطر پذیری را به نوعی عادت تبدیل می بطی ء. عوارض جانبی اعتیاد جنسی



اگر اقدام جنسیِ جبری (شاگرد از فشار روانی شدید) درمان نشود، بی نظیر دچار احساس گناه قطعی و کمبود توکل بوسیله دم می شود. برخی از بیماران نیز با اضطراب و افسردگی حاد مواجه می شوند. دیگر عوارض جانبی اعتیاد جنسی عبارت اند از: مشکلات خانوادگی و فروپاشی بنیان خانواده؛ مشکلات مالی؛ عفونت های مقاربتی؛ عواقب حقوقی، درصورتی که بی تا اعمال غیر عرفی و خلاف عفت عمومی ای مانند برهنه نمایی داشته باشد. علل اعتیاد جنسی

انگیزه بروز اعتیاد جنسی به وضوح پدیدار نیست! ریشهٔ اعتیاد را باید تو مرکز پاداش دهی مغز ضربان و نهر کرد. احتمالا مقدر شدن هایی از عدد معتادان پاسخ های لذت آفرین را با ساز و فرمان های بقا اشتباه می گیرند!

«مغزِ میانی» (میان مغز یا مزانسفال) قسمتی از عدد است که مدیریتِ سیستم پاداش دهی و غریزهٔ بقای ما را برعهده دارد. با فعالیت جنسی، مقدار زیادی هورمون «دوپامین» (مسئول ابداع احساس سر سعادت) ترشح می شود. نشت هورمون دوپامین احساس لذت را داخل مغز فعال می کند. عدد معتادان بوسیله مغلوط عاطفه کیف را عاملی حیاتی برای بقا درنظر می گیرد!

ممکن است مقدر شدن «لوب پیشانی» (کورتکس پیشانی) در مغز معتادان جنسی توسط «عدد میانی» تضعیف شده باشد. «لوب پیشانی» مرکز منطق و اخلاق تو مغز است. [به همین برهان است که معتادان جنسی فقره هایی غیر اخلاقی یا جاهل منطقی انجام می دهند.]

پژوهش روی موش های آزمایشگاهی نشان می دهد رفتار جنسیِ جبری با قشر «لوب پیشانیِ میانی» در عدد مرتبط است. شاید این نتایج بتواند علل متجاوز فعالیِ جنسی در انسان را تاحدودی بی پرده یواش.

برخی از استیناف ها علامت می دهند که در خانواده های نا فرمان آمد، بروز اعتیاد جنسی و رفتار های منطبق با آن افزایش می یابد. همچنین ظن اینکه معتادان جنسی مورد سوء استفادۀ جنسی قرار پژمان باشند بیشتر از دیگران است.

تعداد قابل توجهی از معتادان جنسیِ درمان شده بیان کرده اند برخی از اعضای خانوادهٔ آنها محبوس نوعی اعتیاد بوده اند. متجاوز فعالی جنسی می تواند حزن زمان با دیگر انواع اعتیاد بروز بطی ء.

باوجود همۀ این تفاصیل، فداکار متخصصان معتقدند آشفتگی هایی همانند اضطراب، افسردگی و درگیری با آشنایان علت اصلی بروز اعتیاد جنسی هستند. در برخی موارد نیز مشکلات اخلاقی و عاطفه خجلت موجب ابراز اعتیاد جنسی هستند. فدایی افراد برای پرهیز از رویارویی با احساسات منفی ای مانند هم خواه شرم، از فعالیت های جنسی به مثابۀ مُسکنی موقتی مصرف می کنند. در هر حال، مراجعه به گویا درمانگر برای تنظیم عواطف و بوسیله دست آوردن بصیرت دربارۀ تمایلات جنسی طرز کار است. تشخیص اعتیاد جنسی



ممکن است علائم اعتیاد جنسی با علائم دیگر انواع اعتیاد مانند باشد، اما مقیاس های کنجکاو اعتیاد جنسی هنوز روشن نیست. بوسیله همین دلیل، مجموعه ای از متمایز های متفاوت برای امتیاز اعتیاد جنسی وجود دارد. براساس ویراست پنجم راهنمای تشخیصی و آماری اختلالات روند سندیکا رسا پزشکی آمریکا (DSM-V)، بیش فعالیِ جنسی به طور رسمی برازنده تشخیص نیست، بجهت شواهد کافی برای تأیید علائم آن بود ندارد.

اما تو ویراست دهمِ طبقه بندیِ بین المللیِ بیماری ها (ICD-10)، گروهی از مصیبت ها مدح شده اند که زیاد فعالی جنسی نیز در آنها هست. گروه F52.8 در این طبقه بندی این چنین تعریف می شود: «دیگر نا امر آمدی های جنسی که به موادی خاص یا وضعیت فیزیولوژیک شناخته شده ای مرتبط نیستند.» کششِ (رانش) جنسی بیش از حد و شهوت جنسیِ رفعت در مردان و نسوان تو همین دسته طبقه بندی می شوند.

بن رگ شناسی و رفتار شناسیِ سِمِل (UCLA) درون سال ۲۰۱۲ پژوهشی مفصل دربارۀ متجاوز فعالی جنسی عمل داده است. براساس یافته های این پژوهش، بخاطر به رسمیت شناختن زیاد فعالی جنسی بوسیله عنوان اختلالِ سلامت روان، فرد باید وضعیت مادون را دارا باشد:

«فانتزی ها، رفتار و امیالِ جنسیِ جبران شوندهٔ بی مانند باید بیش از ۶ ماه امتداد یابد. همچنین این علائم نباید به سبب عواملی مانند دارو ها، مصیبت دیگر، سوء مصرف مواد مخدر یا حملات مرتبط با اختلال دو قطبی روی دهند.»

هرچه نمونه های بیشتری از اعتیاد جنسی و عواقب آن پدیدار می شود، این اختلال بیشتر به مثابۀ شاق روانیِ حقیقی پذیرفته می شود. بیش فعالی جنسی خواه شهوت بی اندازه؟

تمیز اعطا کردن میان بیش فعالی جنسی و میل جنسیِ شدید دشوار است. دو ویژگیِ متمایز به متخصصان دستیار می کند اعتیاد جنسی را تشخیص دهند: شکستِ مداوم در مدیریت رفتار؛ دنباله اعطا کردن به اقدام عاری توجه به خسارت های آن.

متخصصان روان پزشکی می توانند میان «شهوت رفعت و الگویی از ارتباط بوسیله تحریک جنسی» و «اختلالات انحراف جنسی که احتیاج به درمان دارویی دارند» مبرا دهند. شاخص های پیشنهادی بخاطر امتیاز اعتیاد جنسی

حکیم «آویل گودمن» مدیر مؤسسهٔ روان پزشکی مینه سوتا در آمریکا ست. او معتقد است نشانه های اعتیاد جنسی مشابهِ اعتیاد به مواد مخدر است. بر این اساس، چنانچه الگوی اقدام جنسی خسران خواه پریشان حالیِ قابل ملاحظه ای خلق کند، فرد به متجاوز فعالی جنسی مبتلا ست.

بخاطر تشخیص اعتیاد جنسی، بی تا باید حداقل ۳ مورد از ویژگی های زیر را به مدت یک سال بروز دهد. این ویژگی ها با «آستانهٔ تحمل» و «قدرت کنترل خویشتن» مرتبط هستند. با تبدیل شرایط فرد به علت اعتیاد جنسی، این ویژگی ها تغییر نمی کنند: برای دستیابی بوسیله احوال مطلوب باید تعداد و شدت اعمال جنسی را افزایش داد؛ چنانچه سطح خواه شدت اعمال جنسی ثابت نگه داشته شود، احوال مطلوب مولود نمی شود؛ معادل اعمال جنسی به سندروم ترک اعتیاد (شامل تغییرات و درد های جسمانی و روانی) می انجامد؛ بخاطر جلو گیری خواه گشایش علائم ترک، بی همتا به اعمال جنسیِ مشابهی روی می آورد. دیگر ویژگی های احتمالی عبارت اند از: عمل فعالیت های جنسی، طولانی برنده و جدی نمدار از چیزی که فرید قصد آن را داشته است؛ میلی دائمی فرید را به قطع نمایاندن خواه مهارِ اعمال جنسی ترغیب می کند یا تلاش های فرد بخاطر این امر با نا کامی رو به رو می شود؛ صرف زمان مفرط جهت آماده سازی خود برای انجام اعمال جنسی یا تجدید قوا به خاطر اعمال جنسی قبلی؛ ترک یا کاهش فعالیت های اجتماعی، شغلی یا تفریحی بوسیله علت انجام اعمال جنسی؛ امتداد اعطا کردن به اعمال جنسی باوجود آگاهی از ایجاد یا تکثیر مشکلات دائمیِ جسمانی یا روند.

البته باید نقش نزاکت در تعریف اعتیاد جنسی و بیش فعالیِ جنسی را مدنظر قرار عدل. درون اتیکت هایی که رویت مثبت رطوبت بوسیله فعالیت های جنسی هست، مقدور است بسیاری از این فعالیت ها هراسناک شمرده نشود. درمان اعتیاد جنسی



تداوی اعتیاد شاق است زیرا بی همتا خودمانی اغلب برای سرمشق های فکری و رفتاریِ خود منطق تراشی و تفسیر بافی می کند. شاید معتاد جنسی حتی حیات دشوار را اندوه انکار درنگ! هدفِ علاج اعتیاد کاهش امیال شدید برای برقراری روابط جنسی و تحصیل روابط سالم است.

فدایی از اسلوب های درمانیِ موجود عبارت اند از: اداره های خود درمانی متشابه انجمن معتادان بی نام با ارائهٔ برنامه ای ۱۲مرحله ای در خود مدیریتیِ وضعیت بوسیله فرید یاری می رسانند؛ دستور کار های بستری شدن برای درمان برای افرادی که اختلالات مربوط بوسیله اعتیادِ متنوعی دارند مفید است: بی نظیر معتاد در مؤسسهٔ مطلوب خود زندگی می کند و درمانگران متخصص به وضعیت او جستجو می کنند. رفتار درمانیِ شناختی (CBT) با ارائهٔ سیاق های متنوع برای تحول رفتار به فرد مدد می رسانند: این راه بی مانند را بخاطر جلوگیری از عقب نشینی کردن و دستور کار ریزیِ مجددِ رفتارجنسیِ آسیب زا مجهز می کند؛ دارو های تجویزی متشابه «پروزاک» (Prozac) را می توان برای کاهش تمایلات جنسی فتوا کرد: البته این دوا را اداره طعام و داروی آمریکا (FDA) بخاطر درمان این اعتیاد تأیید نکرده است. برخی دیگر از راهکار های گشایش بیش فعالی جنسی از این قرار ند: بازسازی روابط تخریب شده؛ مدیریت استرس و اضطراب؛ هویدا کردن عواملی که افکار یا اعمال جنسیِ قهری را کوشا می کنند؛ جایگزین نمایش دادن فعالیت های جنسی با دیگر فعالیت هایی که آسیب های کمتری دارند.

حمایت دوستان و خانواده نقشی حیاتی در فرایند بهبود شخص معتاد دارد. دریافتن و تحملِ اعتیاد جنسی به جهت ماهیتِ رفتاریِ آن برای دیگران دشوار است. این دشواری زمانی تکثیر می یابد که اعتیاد پیش از آغاز درمان، بوسیله روابط بی تا با سایرین آسیب خورده باشد. باوجود این، شبکه ای از امن جانانه به کاهش اقدام مخرب و احتمال عود نمودن اعتیاد دستیار شایانی می کند. در ادامه بخوانید: انحراف جنسی خواه پارافیلیا چیست؛ علت، علائم و وضع های تداوی آن

مقاله صوتی

مدت ۲ روزگار و ۲۰ دقیقه قالب فایل MP3 گوینده مژگان اصغری ظرفیت ۴۹ مگابایت تعداد فایل ۱۰ فایل صوتیمجموعه صوتی علائم، پیشگیری و درمان بیماری ها



صلح و صفا ارزشمندترین دارایی انسان است

9،000 تومان مشاهده مقاله صوتی
  • ۹۸/۰۴/۲۳

نظرات (۰)

هیچ نظری هنوز ثبت نشده است

ارسال نظر

ارسال نظر آزاد است، اما اگر قبلا در بیان ثبت نام کرده اید می توانید ابتدا وارد شوید.
شما میتوانید از این تگهای html استفاده کنید:
<b> یا <strong>، <em> یا <i>، <u>، <strike> یا <s>، <sup>، <sub>، <blockquote>، <code>، <pre>، <hr>، <br>، <p>، <a href="" title="">، <span style="">، <div align="">
تجدید کد امنیتی