پاکدشت 24

کتابSGHAROOOON «آدم فهمیده» تاریخ صعود انسان ها را روی زمین به صورت یک رمان جذاب و تا حد مقدور مختصر روایت می کند. «یووال نوح هراری» برای نگاشتن این کتاب از منابع معتبر تاریخی بهره برده است. اظهار خلاصه ای از ۷۰ هزار سال تاریخچه عمر بشر روی کره ی زمین و مکان دادن این روایت در کتابی با حدود ۶۰۰ صفحه، امر باارزشی است که نویسنده به زیبایی از پس آن برآمده است. او از بیان این تاریخ بلند و تصادم زندگی انسان ها هدف ویژه ای را دنبال می کند و آن چسبیدگی به پاسخ این سؤال است: «چرا آدم های امروزی دنیا را ذیل کنترل خود درآوردند؟»اختصار کتاب

از ۲ میلیون سال پیش تاکنون رویه های متعددی از گوناگون مردم روی زمین زندگی می کردند که فهمیده یا تفکر ورز نبودند. آدم همانند دیگر جانداران روی زمین، بی اهمیت بود. بمنظور فکر نمی کرد و نمی توانست چیزی را کنترل کند. اما ۷۰ هزاره سال پیش ابتدایی انقلاب اساسی بشر که انقلاب شناختی بود، صورت داد و ابتدا خردمندی انسان ها را رقم زد. بعد از آن حدود ۱۲هزار سال پیش انقلاب دیگری اتفاق افتاد که آن قیام کشاورزی بود و تغییرات زیاد دیگری را انگیزه شد. نهضت سومی که ۵۰۰ سال پیش در مرزوبوم ی علم روی داد، شروع یک زندگی ابتکاری بخاطر نسل بشر حیات. امروز تنها اسلوب ی باقی مانده از نوع بشر، انسانی خردمند است که دنیا را در کنترل خویشتن درآورده است. به ماه سفر می کند و هسته ی اتم را می شکافد و از حیوانات برای تغذیه اش کاربرد می کند. این انسان عاقل چطور به اینجا رسید و اینک بوسیله کدام شعاع در حرکت است؟



تاریخ «مردم خردمند» نوشته ی یووال نوح هراری، کتابی تاریخی فلسفی است که با پرداختن به تاریخچه ی زندگی بشر روی زمین، انسان امروز را با آدم زمان های پیشین خویشتن مقایسه می کند. قصد از آدم خردمند (homo Sapiens) در این کتاب، ما هستیم. یعنی تنها جنس بشر که روی زمین حیات دارد. این گونه ی مردم با خرد و اندیشه اش توانسته کارهای اضافی بکند. از یکسره اینکه نسل بیشماری از رویه های حیوانی را منقرض کند و مفاهیم مجرد قرین پول را بیافریند. نوح هراری می گوید دلیل اینکه ما این مفاهیم معنی را عقیده می کنیم، این است که از انباره ی فرض برخورداریم. چیزی که روش های حیوانی دیگر از آن برخوردار نیستند. همین قوه ی تصور ما است که باعث می شود یک لقمه کاغذ سبز را دلار بنامیم و به آن قیمت بدهیم. وگرنه به طور مثال شامپانزه ها هرگز مجهز نیستند موزشان را با یک تکه کاغذ مبادله کنند.مقاله های مرتبط:بانگ جدی ۱۵ هزاره دانشمند در تک آینده بشرپنج کتابی که بیل گیتس برای خواندن یا کادو دادن، توصیه می کند

درباره ی مطالب کتاب، نوح هراری در یک سخنرانی تد در این لینکبه تفصیل مصاحبت کرده است که نظر آن خالی از لطف حلق. او درون این خطبه و همین طور درون کتابش از پیشرفت عقل و خرد انسان ها و تبعات آن صحبت می کند. این پرسش که سلسله بشر چطور از موجوداتی بی شکوه به حاکمان سیاره ی زمین تغییر شدند، محور حقیقی صحبت های او است. نوح هراری متقی است ما در سطوح فردی چندان برتر از سایر حیوانات نیستیم؛ اما در سطوح جمعی بوسیله این برهان که نحو و سنت همدستی و انعطاف پذیری را می دانیم، به سادگی نسبت بوسیله حیوانات دیگر تفوق داریم. او با اشاره به زندگی جمعی مورچه ها و زنبورها میزان تضاد در انعطاف زندگی پرسنل مردم ها را بوسیله خوبی مدال می دهد. اگرچه این نوع جانداران زندگی گروهی دارند، اما حرکت های پرسنل آن ها بوسیله شدت دارای چارچوب است و هیچگاه یک از آن ها نمی توانند از قوانین عمر جمعی شان عدول کنند. آن ها نمی توانند بوسیله مخالفت با ملکه ی زنبورها برخیزند و بخاطر مثال او را بکشند. اما مردم ها متفاوت اجرا می کنند و تو حرکت های جمعی شان انعطاف پذیری فوقانی دارند. تمام این انعطاف دلیل مشخصی دارد و آن خردورزی آدم امروز است.

یووال نوح هراری تو کتاب انسان خردمند ما را بوسیله تفکر دوباره و نو دعوت می کند. او از انسان ها می خواهد نگاهی تازه و عاری پیش تصور بوسیله وضعیت کنونی مردم و لول روبه جلوی او بیندازند. داخل دهه های گذشته انسان فهمیده قوانین انتخاب طبیعی را برهم خورده و نشان داده که می تواند زندگی را مطابق میل خودش طراحی کند. حتی معتقد است ما می توانیم خودمان را نیز طراحی کنیم. حالا سوالش از رامشگر اینجا است که با این استیل زندگی می خواهیم چه کنیم و به کجا برسیم؟



تاریخ مردم خردمند آنقدر سوالات متعدد و چالش برانگیزی مطرح کرده که در هیچ سرنوشت از کتاب مجالی برای متوقف شدن و وقت تازه کردن بوسیله خواننده نمی دهد. سوالاتی جالب و نکته سنج که شاید بوسیله عنوان یک انسان خردمند هرگز به آن ها حتی فکر حزن نکرده باشیم. آنچه ادیب درباره ی تبار بشر و کارهایی که روی زمین به طرز ای متفاوت از سایر جانداران انجام می دهد (بوسیله طور مثال تشکیل گروه ها و شرکت ها خواه سفر به کشورهای دیگر یا فروش با پول) اعتراف می کند، پنجره ای از یک تامل جدید را به روی خوانندگان کتاب می گشاید.درباره کتاب

کتاب انسان عاقل بخاطر اولیه کود در سال ۲۰۱۴ با عنوان Sapiens: A A Brief History of Humankind به زبان انگلیسی منتشر. شد نویسنده کتاب واقعی را در سال ۲۰۱۱ به زبان عبری. نوشت ولی بعداً خودش آن را با کمک جان پرسل و هایم واتزمن به کلمه انگلیسی برگردان. کرد این کتاب حدود ۶۰۰ ورق دارد که اندکی از آن شامل تصاویر و الحاقیه ها. است به دلیل پرداختن بوسیله موضوعات علمی، تاریخی و فلسفی به نعوظ هم زمان، این تاریخ را میان لفافه ای دانسته اند و نسبت به آن نقدهایی نیز وجود. دارد هرچند از آنجایی که مطالب آن مردم ها را به تفکر عمیق و تازه ای نسبت به جهان اطرافشان وا می دارد، تاریخ با استقبال عمومی مثبت فراوانی روبه رو شده.

است این تاریخ را نشر نو با عنوان «تمام انسان: خردمند کتاب مختصر» بشر درون سال ۱۳۹۶ با برگردان ی نیک گرگین و ویراستاری زهرا عالی چاپ و منتشر کرد که اغلب خوانندگان از ترجمه اش بسیار راضی بوده. اند همچنین در سال ۱۳۹۷ پاشیدن چشمه این کتاب را با «نشانی ساپی: ینس گشت وگذاری در تاریخچه» بشر با ترجمه ی محسن مینوخرد به چاپ رسانده.

است حصه هایی از

تاریخ جزء های کوتاهی از کتاب انسان خردمند را اینجا با بی آرامی می:خوانیم لباس گیری فرهنگ انسانی از ۷۰ هزار سال پیش آغاز.

شد مردم ها اولین جنین حدود ۲ونیم میلیون سال پیش در آفریقا زندگی می.

کردند مفهوم عبارت Homo sapiens انسان (خردمند Wise) man. (است روش ای از چندگونه انسانی که تاکنون روی زمین زندگی کرده.)

اند آخرین رویه ی انسان های کوتوله ۱۲هزار سال پیش از دنیا.

رفتند نهضت شناختی که تو فاصله ی ۷۰هزار تا ۳۰هزار سال پیش روی داد، علت شد انسان ها به وهله ای از ارتباط با یکدیگر برسند که پیش از آن هرگز ندیده.

بودند تا جایی که می دانیم، فقط انسان خردمند است که می تواند درباره ی چیزهایی مشابه کیش حرف بزند که قابل دیدن و لمس کردن و چشیدن.

نیستند ما خیر عزب خویشاوندان بدوی بسیاری داشته ایم، بلکه روزگاری صاحب خواهری کردن و برادرهای زیادی بی آرامی بوده. ایم ما به این تفکر عادت کرده ایم که تنها موجودات بشری هستیم، از طرف گونه ی ما خلال ۱۰هزار سال گذشته عزب گونه ی بشری روی کره ی زمین بوده.

است درباره

نویسنده یووال نوح هراری، نویسنده ی کتاب آدم فهمیده است و کتاب انسان خداگونه را نیز تو امتداد ی این تاریخچه تالیف. است او فارغ التحصیل رشته تاریخچه در مقطع دکترا از دانشگاه آکسفورد و تو دانشگاه عبری اورشلیم به تدریس تاریخچه جهان مبتلا. است پاداش ی پولانسکی در سال ۲۰۱۲ به دلیل خلاقیت درون استفاده از علوم انسانی به او وقف. شد نوح هراری در ابتدای کتابش همگان را به زیرسوال بردن روایت های بنیادی موجود در دنیا دعوت می کند و می خواهد که متفاوت.بیندیشند دیدگاه دیگران درباره

کتاب جیمز کلیر، نویسنده ی کتاب «پرفروش قاعده های» اتمی که پیش برنده کتابش را داخل این یادداشت شناساندن کردم، اختصار ای از کتاب آدم خردمند را بوسیله صورت پستی وبلاگی با فهمیدن و رویت انحصاری اش تالیف و جزء هایی از کتاب را که بوسیله نظرش مهم زیرفون و کلیدی تر بوده اند، درون این مطلب آورده.

است تاریخچه حاضر، جزو پرفروش ترین های نیویورک تایمز و اندرز شده توسط افرادی زیرا که باراک اوباما، بیل گیتس و مارک زاکربرگ. است این افراد، کتاب انسان خردمند یووال نوح هراری را یکی از بهترین گزینه ها برای مطالعات تابستانی خود دانسته.اند بیشتر:بخوانید معرفی تاریخ (انگیزش) عطیه اثر دن آریلیمعرفی کتاب ضابطه های اتمی اثر جیمز کلیرمعرفی کتاب صداهایی از چرنوبیلچرا تاریخچه قرائت کردن برای انسان مفید استمعرفی تاریخ به ادا رساندن (کارها) GTD جای پا دیوید
  • ۹۸/۰۴/۱۴

نظرات (۰)

هیچ نظری هنوز ثبت نشده است

ارسال نظر

ارسال نظر آزاد است، اما اگر قبلا در بیان ثبت نام کرده اید می توانید ابتدا وارد شوید.
شما میتوانید از این تگهای html استفاده کنید:
<b> یا <strong>، <em> یا <i>، <u>، <strike> یا <s>، <sup>، <sub>، <blockquote>، <code>، <pre>، <hr>، <br>، <p>، <a href="" title="">، <span style="">، <div align="">
تجدید کد امنیتی