پاکدشت 24

خطرهای خیره شدن مستقیم به اشاره گرهای لیرز کاملا تایید شده است؛ اما اتحاد ناخوشایندی که بخاطر نوجوانی از اوهایو افتاد، هشداری در این باره است که نشانگرهای مذکور می توانند در مدت زیاد کوتاهی آسیبی دائمی بوسیله چشمان و بینایی بزنند.

در گزارش پزشکی ای که اخیرا منتشر شد، پزشکان موردی را گزارش می کنند که در آن نوجوانی حین بازی لیزری با دوستانش، چندین حین به اشاره گر لیزر خیره شده حیات. این دستگاه ادوات بازی رمز گر لیزر بود که برای آموزش حیوانات طراحی شده است. به گفته ی پژوهشگران، درحالی که این طور وسیله هایی اغلب به عنوان لیزرهای کم توان تبلیغ می شوند، شواهد موجود درباره ی واردشدن آسیب به شبکیه به دلیل خیره شدن به این طور اشاره گرهایی مدال می دهد حتی چنانچه مردم اطلاع نداشته باشند، مخاطره حاصل از استفاده ی نادرست از این ابزارها تو حال افزایش است. پژوهشگران درون گزارش خود تشریح می دهند:تصور می شود افزایش دسترسی و استعداد خروجی بیشتر و ساخت دستگاه های مشعشع کننده کشش موج های آبی و سبز در این آسیب ها مؤثر باشد. اگرچه معمولا این اعتقاد حیات دارد که آن ها بی خطر هستند، حتی مواجهه ی کوتاه با چشم می تواند بوسیله از مشت اعطا کردن دائم بینایی منجر شود و به ویژه کودکان درمعرض کار بزرگ هستند.

متأسفانه این دقیقا اتفاقی است که برای نوجوان بررسی شده رخ عدالت. با اینکه او فقط چند ثانیه مستقیما به لیزر نگاه کرده بود، بالافاصله پس از آن و به مدت چند دقیقه دچار نوعی کاهش سررشته شد. پنج ماه پس از حادثه، نوجوان سابق الذکر که دچار تاری دیدن پیش رونده و کاهش شایعه قلیل داخل چشم راست خویشتن شده بود، نزد چشم پزشکی به نامفردریک دیویدورف رفت. درون آن زمان گفت که درحالی که چشم چپش بسته است، گاهی نمی تواند با چشم عبث خود حروف را خلال خواندن متن ببیند. آزمایش ها علامت رحم که کمی از دقت بینایی چشم راست او کاسته شده است؛ ولی سررشته چشم چپ او طبیعی بود. تو رجوع ی اینده که ۶ ماه سپس بود، دقت شایعه او در هر دو چشم به سطح غریزی روان بود؛ ولی آن نتایجِ ظاهرا مثبت صدمه ی واردشده بوسیله داخل چشم را علامت نمی داد.



دو ضایعه ی بزرگ و مناطق کوچک مرطوب تخریب سلول های مخروطی چشم راست

دیویدورف با مصرف از جهیز اسکن نوری با وضوح زیاد آسیب واردشده به شبیکه ی چشم نوجوان یادشده را دید که در آن، کل مناطق سلول های گیرنده ی نوری حساس به نور (مخروطی و استوانه ای) از بین رفته بودند. دیویدورف می گوید: «داخل آنجا چیزی همیشگی نمانده است. مناطق آسیب دیده تهی از سلول های مخروطی هستند.» دشوار نوجوان سوختگی ماکولای ناشی از لیزر تشخیص داده شد و هیچ وضعیت دیگری توضیح دهنده ی کاهش بینایی او نبود.

پژوهشگران با استفاده از سیستم نوری پرقدرتی به صیت AO-OCT-SLO، می توانند سلول های شبیکه را به صورت انفرادی بشمارند. درباره ی ناسالم مطالعه شده به دید می رسید ضایعات ناشی از لیزر سلول های گیرنده ی نوری شبیکه ی چشم را از بین برده باشد. دو ضایعه در چشم راست و یک ضایعه در چشم چپ اتفاق افتاده وجود.

به نظر می رسید با گذشت زمان جراحت نوجوان بهتر شود؛ اگرچه به اعتقاد ی پژوهشگران بهبودی تمام رخ نمی دهد. چشم نوجوان تو دو نوبت در ۱۱ و ۲۰ ماه پس از جراحت، با استفاده از مایه وارسی ی چشم (افتالموسکوپ) مطالعه شد. در این دوره، پژوهشگران کاهش بخشی درون وزن ی ضایعات مشاهده کردند. دیویدورف می گوید: «بهبودی کامل عارض نمی دهد و همیشه جای آسیب دیدگی درون چشم باقی می ماند.»

امیدواریم با چشم پوشی زمان وضعیت چشم نوجوان بهبود پیدا کند؛ اما تجربه ی وی هشدار ارزشمندی است که خطرهای شاگرد از این ابزارهای کوچک و اسباب بازی ها را بخاطر چشم انسان به ما یادآوری می کند. این کار بوسیله ویژه با درنظر ستاندن این مسئله ابهت بیشتری پیدا می کند که آگاهی از غلبه لیزر اختصاص دشوار خواه ناممکن است،. درحالی که فداکار استیناف های گذشته نشان می دهند درباره ی خطرهای این ابزارها اغراق شده است، مورد ناگوار گزارش شده مستقیما خلاف آن را نشان می دهد. نویسندگان تشریح می دهند:لیزرهای دستی می توانند ازنظر نبوغ از اندک از ۵ میلی وات (نشانگرهای لیزر عادی) تا بیش از ۱،۲۰۰ میلی وات (لیزرهای آبی پرتوان که می توانند سیگار یا آتش را از راه دور جلوه گر کنند) متغیر باشند. استفاده ی نادرست می تواند به جراحات شبکیه منجر شود خواه فقط در سطح خارجی شبکیه بماند یا اینکه سوراخ های ماکولا با ستبری کامل را باعث شود.

نتایج این مطالعه داخل مجله ی Retinal Cases
  • ۹۹/۰۷/۰۴

نظرات (۰)

هیچ نظری هنوز ثبت نشده است

ارسال نظر

ارسال نظر آزاد است، اما اگر قبلا در بیان ثبت نام کرده اید می توانید ابتدا وارد شوید.
شما میتوانید از این تگهای html استفاده کنید:
<b> یا <strong>، <em> یا <i>، <u>، <strike> یا <s>، <sup>، <sub>، <blockquote>، <code>، <pre>، <hr>، <br>، <p>، <a href="" title="">، <span style="">، <div align="">
تجدید کد امنیتی