پاکدشت 24

چارلز داروین در کتاب منشا گونه ها که در سال ۱۸۵۹ منتشر شد، ادعاهای جسورانه ای را درمورد ماهیت تکاملمطرح کرد. یکی از پیشنهادات او این بود که یک گونه ی حیوانی که داخل خط خویشتن تنوع بالاتری دارد، زیرگونه های بیشتری نیز تولید می کند. این فرض آن سیاق که ممکن است تخیل کنید، آشکار نیست. تنها چند سال پیش، سرانجام نمایان شد که این انگاره درمورد پرندگان معتمد است. اکنون پژوهشگران دانشگاه کمبریج درون انگلستان علامت داده اند که این موضوع درمورد پستانداران همچنین صدق می یواش: زیرگونه های پستانداران ازنظر تکاملی مهم هستند و شاید اهمیت آن ها بسیار از چیزی باشد که قبلا تصور می شد.

یافته های جدید استثنا از نقش مهمی که درزمینه ی حس ما از تکامل دارد، می تواند داخل جدیت های حفاظت همچنین سودمند باشد و بوسیله کارشناسان کمک کند تا دریابند که کدام رویه ها نیاز بوسیله حفاظت دارند. لورا ون هولشتاین، متخصص انسان شناسی زیستی می گوید:پژوهش غلام با مطالعه ارتباط میان گونه ها و انواع زیر گونه ها تایید می کند که زیرگونه ها نقشی حیاتی داخل پویایی تکاملی بلندمدت و تکامل آینده ی گونه ها دارند.

داروین زیرگونه ها را واریته می نامید اما ایده همان است؛ گروه هایی در یک رویه که صفات و محدوده های تولیدمثلی خاص خویشتن را دارند. برای شهید سه زیرگونه از زرافه ی شمالی و ۴۵ زیرگونه از روباه سرخ وجود دارد. از طرف دیگر، آدم هیچ زیرگونه ای ندارد.مقاله های مرتبط:داروین، تکامل و انتخاب طبیعی دقیقا چه می گویندکرمی که پاهایش را از مشت داد؛ قدیمی ترین مدل از بازگشت تکاملیصفات پوچ تکاملی: شاهدی کنار تئوری تکامل

ون هولشتاین بخاطر آزمایش فرضیه ی داروین پایگاه داده ی عظیمی از طبقه بندی های جانوری را مورد بررسی قرار داد و به متعاقب کشف کردن الگوهایی در این زمینه، خرد جمع آوری شده درمورد گونه ها و زیرگونه های پستانداران را تجزیه و تفریق کرد. داده ها مدال می قسط همان طور که داروین گفته بود، ایجاد تنوع بین گونه ها و ایجاد تنوع بین زیرگونه ها با هم ارتباط دارد. علاوه بر این، تشکیل، تنوع و تمایز زیرگونه ها سپرده به جنس زیستگاه (برای مثال خشکی درون مقایسه با دریا) جابجا شده است. این یافته ها مدال می دهد که همبستگی میان تنوع گونه ها و تنوع زیرگونه ها داخل پستانداران غیرخشکی زی (آن هایی که درون یبوست عمر کرده یا مدت زمان اضافی را در هوا می گذارنند) و کم کوچکتر تاثیر مرزهای فیزیکی مانند کوهستان ها قرار می گیرند، پرعضله پر حرارت است.

پرسیدن دیگری که پژوهشگران مطرح کردند این حیات که آیا هیچ بستگی ای بین زیرگونه ها و تشکیل بازپسین یک نحو ی کاملا متاخر بود دارد. ون هولشتاین می گوید:پاسخ مثبت بود. اما تکامل داخل طولانی قسمت قسمت کردن ها با عوامل انطباق تحسین نمی شود و برای مقدماتی بار علت آن را می دانیم بمنظور ما شدت ارتباط میان غنای گونه ها و غنای زیرگونه ها را مورد بررسی قرار دادیم.

اکتشافات درمورد زیستگاه زیرگونه ها مخصوصا ازنظر بحث نگاهداری بزرگی پیدا می کند چون زیستگاه های بسیاری از جانوران در جای پا تغییرات اقلیمی و فعالیت های انسانی تک تهدید قرار گرفته است و این یافته ها علامت می دهد که اقدامات ما روی فرایند تکامل اثر دارد. ون هلشتاین می گوید:اکنون، مدل های تکاملی می توانند از این یافته ها برای پیش بینی این که چگونه فعالیت های انسانی نظیر جنگل زدایی با تخریب زیستگاه های روش ها، روی تکامل آینده فایده می گذارند، استفاده کنند. تاثیر این عوامل روی جانوران بسته به توانایی آن ها داخل گسترش کشور و عمر تو زیستگاه های جدید متغیر خواهد بود. زیرگونه های جانوری معمولا نادیده پژمان می شوند اما آن ها نقشی بنیانی داخل پویایی تکاملی بلندمدت عمل می کنند.

نتایج این پژوهش داخل مجله ی Proceedings of the Royal Society B منتشر شده است.بیشتر بخوانید:دانشمندان: ویروس کرونا سلاح بیولوژیک ازاله و منشأ غریزی داردتکامل؛ شمایل نامدار راهپیمایی صعود سهو استکامپیوترها در آغاز مسیری متاخر برای دستیابی به هوش انسانیکرمی که پاهایش را از دست داد؛ قدیمی ترین نمونه از بازگشت تکاملیفریمن دایسون، فیزیکدان کوانتومی مشهور، در ۹۶ سالگی کوچیدن
  • ۹۹/۰۱/۰۱

نظرات (۰)

هیچ نظری هنوز ثبت نشده است

ارسال نظر

ارسال نظر آزاد است، اما اگر قبلا در بیان ثبت نام کرده اید می توانید ابتدا وارد شوید.
شما میتوانید از این تگهای html استفاده کنید:
<b> یا <strong>، <em> یا <i>، <u>، <strike> یا <s>، <sup>، <sub>، <blockquote>، <code>، <pre>، <hr>، <br>، <p>، <a href="" title="">، <span style="">، <div align="">
تجدید کد امنیتی